• Asseco WAPRO
  • Nowoczesne systemy zarządzania

Analizy wielowymiarowe WAPRO ANALIZY

Spis treści

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

Analizy wielowymiarowe WAPRO ANALIZY dla Windows to program umożliwiający tworzenie wszechstronnych, szybkich i dynamicznych analiz w postaci zestawień tabelarycznych oraz czytelnych wykresów. Program jest uzupełnieniem funkcjonalnym pozostałych aplikacji systemu zarządzania firmą Asseco WAPRO. Przeznaczony jest do analizowania danych zgromadzonych w bazach poszczególnych aplikacji systemu. Analizy mogą być przeprowadzane na podstawie danych handlowych i finansowych firmy, umożliwiając tym samym przeprowadzanie kompleksowych analiz w jednym miejscu. 

Program bazuje na aktualnych zestawach danych zgromadzonych przez pozostałe aplikacje systemu jednak przetwarza je w odmienny sposób umożliwiając tym samym ich analizę pod zupełnie innym kątem i w niedostępny w tych aplikacjach sposób. 

Pozostałe programy systemu Asseco WAPRO wyposażone są w bardzo dużą ilość wydruków operacyjnych, zestawień i rejestrów koniecznych w pracy użytkowników tych programów, jednak żaden z nich nie posiada narzędzi potrzebnych do wykonania przekrojowych analiz, porównywania wyników w różnych okresach, mechanizmów umożliwiających obserwację zmian procesów zachodzących w przedsiębiorstwie, które są wymagane w procesach zarządzania firmą. Do tego celu przeznaczony jest program WAPRO ANALIZY. 

Posiada on jeszcze jedną ważną przewagę w możliwościach analitycznych w porównaniu z pozostałymi aplikacjami systemu Asseco WAPRO. Nie wymaga wykonania wielu wydruków i ich żmudnej analizy w celu znalezienia odpowiedzi na postawione pytanie. W programie WF-Analizy analiza przeprowadzana jest dynamicznie na wybranym zestawie danych, a wyniki prezentowane są natychmiast na intuicyjnych wykresach. Wystarczy zdefiniować zakres danych oraz przekroje, jakie są wymagane w celu przeanalizowania problemu. Na tej podstawie system tworzy wielowymiarowe struktury OLAP, w których dane zostaną wstępne przetworzone w celu przygotowania ich do dalszego wykorzystania w analizie. 

Zakładając na przykład, że naszym zadaniem jest bieżąca kontrola poziomu sprzedaży towarów handlowych, wystarczy wybrać właściwą, utworzoną w programie analizę i rozpocząć analizowanie danych. Po wczytaniu aktualnych danych, w jednym procesie analitycznym, wykorzystując dostępne w programie narzędzia można na przykład:

  • Przeanalizować ogólny poziom sprzedaży / zyskowności / rentowności sprzedaży towarów handlowych. Czy utrzymuje się na założonym poziomie, rośnie lub spada. Czy przy założonej marży utrzymywana jest założona rentowność sprzedaży;
  • W przypadku zaobserwowania niekorzystnych zmian, po przegrupowaniu danych można znaleźć kategorię lub poszczególne pozycje asortymentowe, które są odpowiedzialne za dany wynik;
  • Porównać sprzedaż z analogicznym okresem lat poprzednich i przeanalizować sezonowość sprzedaży;
  • Określić moment, od którego rozpoczął się ten niekorzystny trend, być może spadek sprzedaży wiąże się z zmianą ceny sprzedaży (marży) lub innych czynników związanych z polityką sprzedaży;
  • Jeżeli zmiana nie wynika z sezonowości sprzedaży lub zmiany polityki sprzedaży, w wyniku kolejnych przegrupowań danych można na przykład przeanalizować osiągane wyniki przez poszczególnych handlowców lub sprzedaż w podziale na odbiorców;
  • I tak dalej, aż do znalezienia przyczyny zaobserwowanych w pierwszym punkcie zmian.

W czasie każdej zmiany konfiguracji wyniki są natychmiast, dynamicznie prezentowane na ekranie a poszczególne etapy analizy mogą być wydrukowane. 

W podobny sposób można oczywiście analizować wszystkie inne zadania, procesy zachodzące w firmie czy pojawiające się problemy. 

Program WF-Analizy jest niezastąpionym narzędziem w systemie Asseco WAPRO do przeprowadzania analiz ?business intelligence?. 

W celu ułatwienia rozpoczęcia pracy z programem, zaraz po zainstalowaniu wyposażony jest on w zestaw predefiniowanych analiz, które zaprojektowano w ten sposób, aby dostępny zestaw obejmował swoim zakresem najważniejsze zagadnienia z punktu widzenia działalności przedsiębiorstw handlowo - usługowych. Predefiniowane analizy są gotowe do użycia natychmiast po uruchomieniu programu, można je ewentualnie edytować, przystosowując do własnych wymagań. 

W programie można również tworzyć zupełnie nowe analizy oparte o własne projekty. Program WF-Analizy dla Windows wyposażony jest w intuicyjny kreatory analiz, który krok po kroku prowadzi użytkownika programu przez każdy etap tworzenia nowej analizy.

Prezentacja danych

Prezentację danych umożliwia wewnętrzna przeglądarka danych wyposażona we własny kreator wykresów. Posiada ona liczne mechanizmy filtrujące, sortujące czy grupujące wskazane informacje, które sąniedostępne w innych aplikacjach systemu Asseco WAPRO

Dane prezentowane są w postaci tabel przestawnych lub wykresów, co zapewnia czytelność prezentacji. WF-Analizy dostarczają szerokie możliwości konfiguracji, zmiany układu prezentowanych danych, poziomu ich grupowania i agregacji, zmiany hierarchii poszczególnych wymiarów, zmiany interwałów czasowych w jakich dane są sumowane, umożliwiają porównania danych w okresach i inne. Większość zmian konfiguracyjnych w dedykowanej przeglądarce odbywa się przy pomocy myszy, na zasadzie ?złap i upuść?. 

Użytkownik na każdym etapie ma szerokie możliwości konfiguracyjne, zmiany układu prezentowanych danych. Dzięki temu te same dane mogą być w wygodny sposób wszechstronnie przeanalizowane. Po zmianie jakichkolwiek ustawień, wynik jest natychmiast widoczny na ekranie monitora.

Wsparcie dla kadry menedżerskiej, osób odpowiedzialnych za nadzór i kontrolę działania firmy oraz planowanie

System ma za zadanie wspomóc kadrę menadżerską i kierowniczą przedsiębiorstwa w zarządzaniu nim poprzez kontrolę zachodzących w przedsiębiorstwie procesów a także planowanie przyszłych działań na podstawie analizy danych historycznych (analiz trendów). 

System generuje czytelne raporty z przeprowadzonych analiz, które umożliwiają precyzyjną kontrolę m.in. kondycji finansowej firmy, badanie rentowności sprzedaży poszczególnych towarów, kategorii asortymentowych, według klientów czy handlowców, za dowolne okresy, w dowolnie wybranych interwałach czasowych. 

Program umożliwia przeprowadzanie odpowiednich analiz na każdym stopniu zarządzania firmą, od zbiorczych zestawień wymaganych na najwyższym stopniu zarządzania przedsiębiorstwem do bardzo szczegółowych wymaganych np. na stanowiskach dyrektorów / kierowników działów sprzedaży i podobnych. 

W biurach rachunkowych, które poza standardową obsługą, świadczą swoim klientom dodatkowe usługi polegające na raportowaniu wyników firmy w postaci zbiorczych zestawień i wykresów, analizie kosztów, program WF-Analizy jest znakomitym narzędziem do wykonania tego typu usług. 

Zakres możliwości programu WAPRO ANALIZY najlepiej widoczny jest na wykazie podstawowych funkcjonalności programu. 

Sposób prezentacji danych i ich przetwarzania, umożliwia stałe śledzenie procesów zachodzących w firmie, możliwość analizy pojawiających się problemów, co daje kadrze menadżerskiej i kierowniczej pełny, szczegółowy obraz funkcjonowania firmy oraz umożliwia podejmowanie właściwych decyzji.

Korzyści z użytkowania programu WF-Analizy
  • Dostęp do danych handlowych i finansowych oraz kosztów firmy w jednej aplikacji
  • Analizy wykonywane bezpośrednio w bazach źródłowych, bez konieczności czasochłonnego importowania danych
  • Atrakcyjna i czytelna forma prezentacji wyników analiz w postaci wykresów
  • Niedostępna w innych aplikacjach Asseco WAPRO możliwość agregacji danych
  • Możliwość dynamicznej zmiany zakresu, interwałów czasowych analizowanych danych, układu i szczegółowości prezentowanych informacji
  • Bogaty zestaw narzędzi analitycznych pozwalających na analizę i prezentację danych w różnych przekrojach
  • Możliwość prognozowania trendów sprzedaży, zmian kosztów i zysków dla grup i pozycji asortymentowych w oparciu o analizę danych historycznych
  • Łatwość ciągłego śledzenia podstawowych wskaźników wyliczanych na podstawie aktualnych danych
  • Lepsza kontrola stanu firmy dzięki szybkim odpowiedziom na zadane pytanie i odpowiednio przygotowanemu zestawowi analiz
  • Bogaty pakiet predefiniowanych analiz oraz przystępne kreatory, prezentacja danych w postaci czytelnych i elastycznych tabel przestawnych i różnych typów wykresów
  • Wsparcie merytoryczne w postaci przykładów, pozwalające na używanie produktu nawet przez osoby, które nie maja doświadczenia w zarządzaniu
  • Możliwość definiowania własnych analiz w oparciu o stworzone własne widoki SQL

 


 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

WAPRO ANALIZY PRESTIŻ - Nowoczesna technologia

MS SQL Server

Gwarancją stabilności, wydajności, skalowalności i bezpieczeństwa danych jest zastosowanie w przetwarzaniu danych technologii klient-serwer, opartej na serwerze baz danych MS SQL Server firmy Microsoft. Efektem jest znaczny skok prędkości przetwarzania informacji oraz poprawę stabilności i bezpieczeństwa danych.

Technologia OLAP

OLAP (ang. online analytical processing) ? jest to oprogramowanie wspierające podejmowanie decyzji, które pozwala użytkownikowi analizować szybko informacje zawarte w wielowymiarowych widokach i hierarchiach.

Narzędzia OLAP przekładają transakcje przechowywane zwykle w relacyjnych bazach danych, na wielowymiarowe struktury logiczne, tzw. widoki. Dane te są następnie organizowane w postaci wielowymiarowych kostek OLAP, które przechowuje dane w sposób bardziej przypominający wielowymiarowe arkusze kalkulacyjne niż tradycyjną, relacyjną bazę danych. Kostka umożliwia wyświetlanie i oglądanie danych z różnych punktów widzenia (?obracać?), co jest bardziej poglądowe dla użytkownika.

Prezentacja danych OLAP odbywa się wewnątrz systemu WAPRO ANALIZY, przy pomocy wbudowanej przeglądarki danych, z wykorzystaniem tzw. tabel przestawnych i wykresów.

Tabele przestawne

Tabela przestawna to narzędzie służące do tworzenia dynamicznych podsumowań danych przechowywanych w strukturach OLAP lub pobieranych z widoków SQL. Raporty tabeli przestawnej pozwalają na opracowanie zestawień i podsumowań łączących wartości pochodzące z różnych pól i wymiarów. Dane można dynamicznie rozmieszczać na różne sposoby oraz stosować duży wachlarz do ich analizy. Można także swobodnie zmieniać układ danych uzyskując prezentacje uwzględniające inne aspekty i punkty widzenia.

 


 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

WAPRO ANALIZY PRESTIŻ - Podstawowe funkcje

Program WAPRO ANALIZY dla Windows przeznaczony jest do przeprowadzania szybkich, interaktywnych analiz opartych o dane programów systemu zarzadzania firmą Asseco WAPRO. Jest wyposażony we wszystkie narzędzia i funkcje konieczne do intuicyjnego przygotowania projektów wymaganych analiz oraz do ich przeprowadzenia.

Należą do nich:

  • Możliwość przygotowania własnych analiz na podstawie danych z programów:
    • WAPRO MAG
    • WAPRO FAKIR
    • WAPRO KAPER
    • WAPRO GANG
    • WAPRO BEST
    zgodnie z dostępnymi w programie grupami analiz.
  • Możliwość tworzenia Analizy:
    • Na podstawie zestawu analiz predefiniowanych w programie
    • Zgodnie z własnym projektem, przy użyciu kreatora analiz
  • Przeglądanie i przetwarzanie danych:
    • Przy wykorzystaniu wewnętrznej przeglądarki analiz
  • Wewnętrzna przeglądarka:
    • Funkcje
      • definiowanie własnych filtrów
      • szeroki wachlarz rodzajów wykresów
      • możliwość zapisania konfiguracji przeglądarki
      • wydruki
      • eksportu danych do formatu: PDF, XLS, XLSX, HTML, RTF, TXT

 

Analiza sprzedaży

Analiza wykorzystuje dane programu WAPRO MAG. Umożliwia przygotowanie wszechstronnej analizy dotyczącej sprzedaży. Przygotowane raporty mogą być grupowane między innymi wg czasu, klientów, grup cenowych, klasyfikacji kontrahentów, magazynów, pól dodatkowych (wariant PRESTIŻ) oraz artykułów i ich kategorii a jako wartości w analizach można zastosować miary: wartość sprzedaży netto, brutto, wartość zakupu netto, marża, narzut, zysk netto, ilość.

Dostępne wymiary Dostępne poziomy
Asortyment Nazwa magazynu
Kraj pochodzenia
Lokalizacja
Nazwa kategorii
Producent
Rodzaj
Wyróżnik
Indeks katalogowy
Indeks handlowy
Nazwa artykułu
Pola dodatkowe (1-10) (wariant PRESTIŻ)
Data Rok
Kwartał
Miesiąc
Tydzień
Dzień
Data wydania Rok
Kwartał
Miesiąc
Tydzień
Dzień
Dokument handlowy Numer dokumentu
Typ dokumentu
Pracownik
Firma / Magazyn Nazwa firmy
Nazwa magazynu
Kategoria wielopoziomowa Lista poziomów kategorii wielopoziomowych
Klient Nazwa kontrahenta
Nazwa płatnika
Nazwa pełna kontrahenta
Nazwa firmy
Grupa cenowa
Handlowiec
Klasyfikacja
Wyróżnik płatnika
Wyróżnik kontrahenta
Terytorium Nazwa kontrahenta
Kraj
Województwo
Miejscowość

Po przygotowaniu własnego projektu, wykorzystując wyżej opisane wymiary i poziomy w wewnętrznej przeglądarce programu można definiować bardzo wiele własnych zestawień i raportów. Część z nich została zaprezentowana na stronie ?Przykładowe ekrany?, w trzeciej sekcji ?Możliwości interakcyjnej pracy z 'analizą sprzedaży' ?. 
Zestaw danych do ?Analizy sprzedaży? umożliwia między innymi:

  • przeprowadzania analiz trendów sprzedaży towarów handlowych całej firmy, towarów z poszczególnych kategorii asortymentowych lub wielopoziomowych, towarów grupowanych wyróżnikiem lub dowolnie wybranych towarów w wybranych okresach czasu.
  • Dokonywanie porównań wyników sprzedaży bieżącego okresu do analogicznych okresów lat poprzednich. Co jest bardzo przydatne w analizach sezonowości sprzedaży, badaniu ogólnych trendów sprzedaży, analizowaniu przyczyn aktualnie obserwowanych, ewentualnych spadków sprzedaży.
  • Przeprowadzenie analizy udziału sprzedaży (zysku ze sprzedaży) w/w grup towarów lub dowolnie wybranych pozycji asortymentowych w ogólnym zysku ze sprzedaży osiągniętym w aktualnym lub dowolnie wybranym okresie obrotowym. Analiza umożliwia w bardzo prosty sposób wyselekcjonowanie towarów najbardziej zyskownych lub przeciwnie mało zyskownych. Co jest szczególnie ważne przy planowaniu przyszłej oferty handlowej.
  • W bardzo prosty sposób wykonanie raportu prezentującego udział w bieżącym zysku poszczególnych oddziałów firmy (magazynów) lub też poszczególnych handlowców firmy.
  • W bardzo prosty sposób ustalenie rankingu najlepszych odbiorców, rankingu zysku ze sprzedaży osiągniętego w ramach poszczególnych grup cenowych. Informacje dostępne w takim zestawieniu mogą być bardzo użyteczne przy planowaniu polityki sprzedaży (cen sprzedaży, upustów) firmy, oddziału lub sklepu;
  • W prosty sposób ustalić profil sprzedaży dla poszczególnych odbiorców w wybranych okresach roku obrotowego.
  • Wykonanie wielu innych zestawień przy wykorzystaniu wyróżników asortymentu, kontrahentów czy też pól dodatkowych pozycji asortymentowych (tylko w wariancie PRESTIŻ) i innych nie omówionych wyżej poziomów.
Analiza obrotów magazynowych

Analiza wykorzystuje dane programu WF-Mag dla Windows. Umożliwia przygotowanie zestawień, raportów obrotów magazynowych tzn. przychodów i rozchodów magazynowych. Mogą one być grupowane wg czasu, dostawców, pól dodatkowych, magazynów oraz artykułów i ich kategorii a jako wartości w analizach można zastosować miary:wartość przychodu wyrażana w cenie zakupu, wartość rozchodu wyrażona w cenie zakupu, saldo wartości zakupu (różnica pomiędzy wartościami zakupu przychodów i rozchodów), ilość.

Dostępne wymiary Dostępne poziomy
Asortyment Nazwa magazynu
Lokalizacja
Nazwa kategorii
Pola dodatkowe (1-10) (wariant PRESTIŻ)
Producent
Rodzaj
Wyróżnik
Indeks katalogowy
Indeks handlowy
Nazwa artykułu
Data Rok
Kwartał
Miesiąc
Tydzień
Dzień
Dokument magazynowy Kierunek ruchu
Pracownik
Typ dokumentu
Numer dokumentu
Firma / Magazyn Nazwa firmy
Nazwa magazynu
Kategoria wielopoziomowa Lista poziomów kategorii wielopoziomowych
Kontrahent Nazwa firmy
Grupa cenowa
Klasyfikacja
Nazwa kontrahenta
Nazwa pełna kontrahenta
Wyróżnik kontrahenta
Pozycja dokumentu Jednostka
Data ważności
Terytorium Kraj Województwo Miejscowość Nazwa kontrahenta

Analiza obrotów magazynowych jest ważnym uzupełnieniem analizy sprzedaży. W większości dostarcza podobnych danych do analizy sprzedaży. Podstawowa różnica polega na tym, że analiza obrotów magazynowych oparta jest o dokumenty magazynowe.

Podstawą zaletą tego rodzaju analizy jest możliwość śledzenia ilościowo i wartościowo ruchów / obrotów magazynowych na podstawie, których możliwe jest ustalenie aktualnej rotacji towarów lub w dowolnie wybranym okresie czasu, a co za tym idzie planowanie przyszłych zamówień do dostawców. Przy wykorzystaniu odpowiednich miar, porównaniu ich, możliwe jest łatwe analizowanie rotacji towarów, badanie poziomu dokonanych zakupów towarów handlowych w porównaniu do aktualnego poziomu sprzedaży. Analizy tego typu można oczywiście przeprowadzać na różnym stopniu szczegółowości: dla całej firmy (wszystkich oddziałów), poszczególnych oddziałów (magazynów), grup towarów lub też pojedynczych pozycji asortymentowych. Przykładowy zrzut ekranu dla analizy obrotów towarowych znajduje się na stronie ?Przykładowe ekrany?.

Analiza zamówień

Analiza wykorzystuje dane programu WF-Mag dla Windows. Przeznaczona jest do przygotowania zestawień związanych ze stanem realizacji zamówień, zarówno ich stanem bieżącym jak i podsumowaniem w wybranym okresie czasu. Analiza ta przygotowuje raporty w postaci tabeli przestawnej. Raporty takie mogą być grupowane wg czasu, zamówień, terytorium, klientów, grup cenowych, klasyfikacji kontrahentów, magazynów, lokalizacji, producentów, wyróżników, artykułów i ich kategorii i wielu innych poziomów charakterystycznych dla zamówień. Jako wartości w analizach można zastosować miary: ilości i wartości ? ?do realizacji?, ?zamówiono?, ?zarezerwowano?, ?zrealizowano?, ?odbiorcy odbiorą? i ?dostawcy dostarczą?.

Dostępne wymiary Dostępne poziomy analizy
Asortyment Nazwa magazynu
Lokalizacja
Nazwa kategorii
Pola dodatkowe (1-10) (wariant PRESTIŻ)
Producent
Rodzaj
Wyróżnik
Indeks katalogowy
Indeks handlowy
Nazwa artykułu
Data Rok
Kwartał
Miesiąc
Tydzień
Dzień
Firma / Magazyn Nazwa firmy
Nazwa magazynu
Kategorie wielopoziomowe Lista poziomów kategorii wielopoziomowych
Klient Nazwa firmy
Grupa cenowa
Handlowiec
Klasyfikacja
Nazwa kontrahenta
Nazwa pełna kontrahenta
Wyróżnik kontrahenta
Terytorium Kraj
Województwo
Miejscowość
Nazwa kontrahenta
Zamówienie Kierunek zamówienia
Pracownik
Priorytet
Stan realizacji
Status zamówienia
Numer zamówienia

Analiza zamówień pozwala dokładnie przeanalizować stan realizacji zamówień zarówno ?do dostawców? jak i ?od odbiorców?. Szybko wykonać techniczny wykaz zamówień o określonym statusie dla wybranych dostawców lub zawierające określone towary. Poza tym czysto technicznym aspektem, szczególnie analiza zamówień ?od odbiorców? może dostarczyć ciekawych informacji handlowych. 
W trakcie interaktywnej pracy w wewnętrznej przeglądarce w prosty sposób można na przykład:

  • Wykonać ranking towarów pod kątem największej lub najmniejszej wielkości zamówień w wybranym okresie;
  • Wykonać ranking odbiorców (partnerów handlowych) pod względem wielkości dokonywanych zamówień w wybranym okresie.
  • Wykonać ranking producentów pod względem wielkości zamówień towarów przez nich produkowanych;
  • Wykonać porównanie wielkości zamówień (trendów) różnych towarów spełniających podobną funkcję jak np. magnetowidów VHS i nagrywarka cyfrowa;
  • Wykonać porównanie trendów wielkości zamówień konkurencyjnych towarów różnych producentów;
  • Wykonać porównanie wielkości dokonywanych zamówień przez różne oddziały, filie lub sklepy firmy;
  • Ustalić profil zamówień składanych przez różne oddziały, filie lub sklepy firmy. W firmach prowadzących działalność na terenie całego kraju, ustalić profil zamówień zależny od regionu.
  • Wykonać ranking handlowców pod względem wielkości realizowanych zamówień;
Analiza zapisów na kontach

Analiza wykorzystuje dane programu WF-Fakir dla Windows. Umożliwia szybkie przeglądanie obrotów na kontach księgi handlowej. Wymiarami są tutaj kolejne poziomy analityki konta, przy czym możliwa jest analiza danych aż do poziomu pojedynczych zapisów na koncie. Oczywiście mamy też do dyspozycji wymiar ?Data? reprezentująca okres z poziomami: rok, kwartał, miesiąc, tydzień i dzień. W ramach wymiarów dane mogą być prezentowane w postaci dwóch miar: ?Obroty WN? i ?Obroty MA? .

 

Dostępne wymiary Dostępne poziomy analizy
Data Rok
Kwartał
Miesiąc
Tydzień
Dzień
Dokument Firma
Numer ewidencyjny
Strona
Konto
Konta Syntetyka
Nazwa syntetyki
Analityka (1-5)
Nazwa analityki (1-5)

 

 

Zestaw analiz zapisów na kontach oparta jest dane pochodzące w programu WAPRO FAKIR i jego indywidualnie zdefiniowany plan kont. W związku z tym, możliwości tej grupy analiz w bardzo dużym stopniu uzależniona jest od indywidualnego planu kont, jego budowy, stopnia rozbudowania poziomów analitycznych oraz od ilości lat obrotowych księgowanych w programie. 
W zależności od powyższego analiza zapisów na konta umożliwia przeprowadzanie analiz:

  • Zmian obrotów na wybranym koncie lub wskazanej grupie kont ? analiza trendów (kont majątku trwałego, kont rozrachunkowych, kosztowych, w okresach rocznych kont bilansowych ;
  • Porównywanie obrotów na wybranych kontach w poszczególnych okresach obrachunkowych (okres do okresu);
  • Porównanie kosztów w układzie kalkulacyjnym;
Analiza rozrachunków

Przeznaczona jest do wszechstronnej analizy stany rozrachunków w firmie. Dostępne miary: ?Kwota?, ?Kwota w walucie?, ?Pozostało?, ?Pozostało w walucie?, ?Zapłacono?, ?Zapłacono w walucie?.

 

Dostępne wymiary Dostępne poziomy analizy
Data płatności Rok
Kwartał
Miesiąc
Tydzień
Dzień
Data wystawienia Rok
Kwartał
Miesiąc
Tydzień
Dzień
Firma Nazwa firmy
Rozrachunek Pracownik
Stan rozliczenia
Strona rozrachunku
Numer rozrachunku


Analiza rozrachunków należy do grupy analiz umożliwiających kontrolę funkcjonowania firmy, umożliwia nadzór nad stanem rozrachunków firmy:

  • obserwację trendów związanych z stanem rozliczeń należności firmy w wybranym okresie.
  • Analizę należności w podziale na kontrahentów w ostatnim okresie;

Przykład typowej analizy znajduje się na stronie ?Przykładowe ekrany?.

Analiza Miejsc Powstawania Kosztów (MPK)

Analiza dostepna wyłącznie w wariancie PRESTIŻ
Analiza wykorzystuje dane programu WAPRO FAKIR. Analizy MPK przeznaczone są do wszechstronnej analizy kosztów firmy. Dane do analizy pobierane są z bazy danych programu WAPRO FAKIR. Do przygotowania analizy dostępne są wymiary: ?Gałąź? z poziomami analitycznymi MPK, ?Konto? - konta bilansowe, na których równolegle do MPK księgowano koszty, ?Dokument? - z poziomami : numer dokumentu i konto, ?Data?reprezentująca okres z poziomami: rok, kwartał, miesiąc, tydzień i dzień oraz ?Grupy wskaźników (1 - 5)? z poziomami: grupa wskaźnika i kod wskaźnika;

Dostępne wymiary Dostępne poziomy analizy
Data Rok
Kwartał
Miesiąc
Tydzień
Dzień
Dokument Firma
Numer dokumentu
Konto
Nazwa konta
Gałąź Poziom (1-5) Kod
Poziom (1-5) Kod + nazwa
Poziom (1-5) Nazwa
Grupa (1-5) wskaźników Grupa wskaźników (1-5)
Kod wskaźnika (1-5)
Nazwa wskaźnika (1-5)
Konta Syntetyka
Nazwa syntetyki
Analityka (1-5)
Nazwa analityki (1-5)

Podobnie do powyżej opisanej analizy zapisów na kontach księgowych, której możliwości analityczne uzależnione są od budowy planu kont, tak analiza MPK (Miejsc Powstawania Kosztów) uzależniona jest budowy struktury MPK, od jej stopnia szczegółowości. Z samego założenia, ten zestaw analiz przeznaczony jest do kontroli ponoszonych przez firmę kosztów, ich rozkładu pomiędzy różne centra powstawania kosztów. Podobnie jak w wyżej opisanych analizach możliwe jest obserwacja i kontrola:

  • Poziomu ponoszonych kosztów z dowolnym stopniem szczegółowości w ostatnim okresie obrachunkowym;
  • Obserwowanie zmian poziomu kosztów w dowolnych MPK w czasie;
  • Porównywanie poziomu aktualnie poniesionych kosztów do analogicznych lat poprzednich;
 

 

 

 

 

   
 
 
 
  

WAPRO ANALIZY PRESTIŻ - Przykłady zastosowań

Informacje ogólne

Pakiet WAPRO ANALIZY jest elementem składowym systemu zarządzania firmą Asseco WAPRO i przeznaczony jest do analizy danych handlowych oraz finansowo - księgowych zarejestrowanych w tym systemie. Umożliwia tworzenie bardzo wszechstronnych, szybkich, interaktywnych analiz. Program dedykowany jest dla menadżerów oraz osób zajmujących się zarządzaniem firmą, działem firmy, ustalaniem strategii firmy, strategii zakupów i sprzedaży. 

Cały proces analizy składa się dwóch etapów:

  • przygotowania odpowiedniego do projektu analizy zestawu danych, czyli wyboru wymaganego zbioru danych (dane handlowe lub finansowo księgowe), zdefiniowania wymaganego zestawu wymiarów, poziomów i mar.
  • pracy w wewnętrznej przeglądarce danych w celu odpowiedniego skonfigurowania w/w wymiarów, poziomów i miar tak aby uzyskać odpowiednie zestawienia tabelaryczne i wykresy;

 Poniżej przedstawiono schematycznie opisane wyżej etapy.

 

 

Praca z programem może odbywać się na dwa sposoby. W programie można:

  • tworzyć i zapamiętywać wszystkie utworzone analizy w celu późniejszego ich wykorzystania w niezmienionej formie, na zasadzie gotowych szablonów, lub
  • utworzyć tylko kilka podstawowych definicji zbiorów danych przeznaczonych do późniejszej, interaktywnej pracy.

Wewnętrzna przeglądarka programu wyposażona jest w mechanizmy pozwalające na bardzo łatwe manipulowanie danymi, filtrowanie, grupowanie. Pozwalają one po otwarciu wybranego zestawu danych, całkowicie go przeanalizować pod dowolnym kątem. Często po wstępnej analizie zbiorczych danych np. za ostatni okres, pojawia się problem wymagający głębszego przeanalizowania. Od tego momentu dalsza praca z programem może polegać na takim przetwarzania danych aby znaleźć źródło / przyczynę zaobserwowanego problemu, zjawiska, zmiany trendu. W takich przypadkach, każdorazowo praca z danymi będzie przebiegać indywidualnie, w sposób dostosowany do aktualnej sytuacji lub analizowanej sytuacji.

Program zawsze pracuje bezpośrednio na danych zarejestrowanych w systemie Asseco WAPRO, w związku z tym wyniki prezentowanych analiz są zawsze aktualne.

W programie istnieje możliwość wyboru czy przygotowywana analiza ma być wykonana w postaci zestawienia tabelarycznego czy też wykresu lub też obu jednocześnie. Przeglądarka analiz wyposażona jest w możliwość tworzenia wykresów dowolnego typu: kołowych liniowych, słupkowych, płaski lub przestrzennych (oznaczonych w programie na końcu nazwy oznaczeniem (3D).

W założeniach pakiet WF?Analizy przeznaczony jest do dynamicznego analizowania różnych zagadnień. Użytkownik na podstawie wygenerowanej analizy i wstępnie uzyskanych wyników, sam decyduje pod jakim kątem chce w następnych etapach analizować dane, jak je przedstawić, jakie zastosować filtry czy też jakie serie danych porównać, za jakie okresy ? miesięczne czy kwartalne i w jakim układzie ? chronologicznie czy może np. ?miesiąc do miesiąca?. Zmiana sposobu wizualizacji zwykle wymaga jedynie kilku prostych kliknięć myszką. 

Pakiet WF?Analizy stanowi doskonałe narzędzie menadżera, Dyrektora Finansowego, Kierownika działu sprzedaży. Przeanalizowane dane w następnym kroku można dowolnie przygotować w postaci sprawozdań czy prezentacji wykorzystując do tego celu narzędzia, w które wyposażona jest aplikacja. 

WF?Analizy stanowią doskonałe uzupełnienie bogatej oferty raportów dostępnych w naszych programach, które w założeniu przeznaczone są do bieżącej działalności operacyjnej i mają charakter statyczny. Pakiet WF?Analizy przeznaczony jest do globalnej analizy procesów zachodzących w firmie, posługuje się wartościami zbiorczymi (sumowanymi) dla wybranych miar ? np. ilości sprzedaży netto, zysku netto czy kosztów zakupu, pozwala na dynamiczną zmianę widoków, poziomów agregacji danych, czy sposobu ich grupowania. 

Program WF-Analizy nie jest przeznaczony do wykonywania roboczych zestawień rejestrów dokumentów, czy innych zestawień dostępnych w innych naszych aplikacjach systemu zarządzania firmą Asseco WAPRO. Można natomiast uzyskać zestawienia niedostępne w innych aplikacjach, można zestawić na przykład całkowite koszty zakupu czy też sprzedaż netto w tym okresie i analizować je pod różnym kątem. W podziale na firmy, oddziały, magazyny, czy kategorie asortymentowe, asortyment, producentów, dostawców, wyróżniki, indeksy i pola dodatkowe. Można porównywać trendy wybranych miar dla całych kategorii lub wybranych pozycji asortymentowych, zestawiać listy najlepiej lub najgorzej sprzedających się towarów w magazynach, punktach sprzedaży, u handlowców czy też wyniki osiągnięte z naszymi odbiorcami i wiele innych. 

A wszystko to w uporządkowanej hierarchicznej strukturze. Wiele z tych możliwości jest dostępnych w jednej, raz przygotowanej analizie, z której można wielokrotnie korzystać jako raz przygotowanego szablonu lub jako podstawy do interaktywnej analizy danych.

WF?Analizy pozwalają na dogłębnie przeanalizowanie firmy, pracy oddziałów, handlowców, zapoznanie się z trendami sprzedaży towarów, porównanie sprzedaży / osiągniętego zysku ze sprzedaży wybranych towarów, zysków osiągniętych przez wybranych handlowców, oddziałów czy też wybranych towarów jak również prześledzić strukturę kosztów rejestrowanych w programie WAPRO FAKIR.

Analizy predefiniowane

Dla osób, które po raz pierwszy spotykają się tabelami przestawnymi przygotowaliśmy pakiet predefiniowanych, najbardziej typowych, standardowych analiz.

Ich celem jest:

  • Krok 1 umożliwienie natychmiastowego rozpoczęcia pracy z programem i wykonanie potrzebnych zestawień czy wykresów;
  • Krok 2 poprzez możliwość powielania ich i modyfikacji - tworzenie pierwszych własnych zestawów danych;
  • Krok 3 poprzez analizę predefiniowanych definicji ? wsparcie w samodzielnym tworzeniu od podstaw własnych analiz;

Początkującym użytkownikom sugerujemy przyjęcie takiej właśnie ścieżki zapoznania się z możliwościami pakietu WAPRO ANALIZY. Gwarantujemy, że poświęcone 2 lub 3 godziny na naukę zwrócą się w przyszłości z nawiązką ułatwiając codzienną pracę. 

Tworzenie analizy użytkownika (WAPRO ANALIZY)
Krok nr 1 - Tworzenie analizy użytkownika w pakiecie WAPRO ANALIZY

W niniejszym opracowaniu nie będziemy wyjaśniać pojęcia tabele przestawne, zainteresowanych zachęcamy do zapoznanie się informacjami dostępnymi w internecie. Program WAPRO ANALIZY przygotowuje takie tabele automatycznie i przygotuje oczekiwane przez nas dane. W niniejszym artykule zaprezentujemy przykładową metodykę pracy z programem WAPRO ANALIZY.

Proces tworzenia analizy rozpoczyna się od przygotowania pakiecie WAPRO ANALIZY analizy, na podstawie której program przygotuje i wstępnie przygotuje dane.

Załóżmy, że zależy nam na przeprowadzeniu przekrojowej analizy zysku w naszej firmie w roku 2008 oraz ustaleniu:

  • który oddział, jaka kategoria asortymentowa w tym oddziale i jaki towar w tej kategorii asortymentowej miały największy zysk;
  • który z handlowców osiągnął najlepsze wyniki (największy zysk ze sprzedaży);
  • jaki zysk wygenerowały towary w poszczególnych kategoriach towarowych w całej firmie i dodatkowo jak wygląda trend roczny sprzedaży wybranego towaru;
Przygotowanie definicji analizy

Aby odpowiedzieć na powyższe pytania, przede wszystkim należy zaznaczyć po lewej stronie w panelu nawigacji sekcję "Analiza sprzedaży" a następnie wybrać Dodaj.

Na wstępie musimy wypełnić pola obowiązkowe: Nazwa raportu i plik definicji (nazwa pliku + lokalizacja, ikonka folderu przy polu "Plik definicji" pomoże znaleźć nam właściwą lokalizację dla pliku naszej analizy).

Po wypełnieniu tych pól należy wybrać wymagane przez naszą analizę wymiary. Zgodnie z planem naszej analizy powinniśmy wybrać następujące wymiary:

  • Asortyment - Nazwa kategorii -> Nazwa artykułu
  • Data - Rok -> Kwartał -> Miesiąc
  • FirmaMagazyn - Nazwa magazynu
  • Klient -> Nazwa kontrahenta

 

Wybrane wymiary pojawiają się w prawym panelu formatki "Dodawanie analizy OLAP". W ramach każdego wymiaru zdefiniowane są tzw. poziomy grupowania wymiaru. I tak na przykład wymiar "Asortyment" ma możliwość grupowania danych pod względem:

Nazwy magazynu podział i sumowanie wartości w ramach magazynów
Nazwy kategorii podział i sumowanie wartości w ramach kategorii
Lokalizacji podział i sumowanie wartości w zależności od lokalizacji towarów
Rodzaju podział i sumowanie wartości w ramach rodzajów asortymentu
Producenta podział i sumowanie wartości w zależności od producentów
Wyróżnika podział i sumowanie wartości w zależności od przypisanych wyróżników
Indeksu katalogowego podział i sumowanie wartości w ramach indeksu katalogowego
Indeksu handlowego podział i sumowanie wartości w ramach indeksów handlowych
Nazwy artykułu jest najniższym poziomem grupowania wymiaru "Artykuł"

Inne wymiary mają również swoje poziomy grupowania, dla wymiaru "Data" będą to na przykład: Rok, kwartał, Miesiąc, Tydzień i Dzień itd. Dla celów naszych analiz musimy wybrać takie poziomy, których wymaga plan naszej analizy.

Jako, że nasza analiza dotyczy zysku musimy wybrać co najmniej miarę  "Zysk ze sprzedaży netto".

Po zakończeniu można rozpocząć analizę, wciskając przycisk głównego okna programu o nazwie Uruchom.

Tworzenie dynamicznych analiz użytkownika
Krok nr 2 - Tworzenie raportów użytkownika. Interaktywna praca w przeglądarce danych programu WAPRO ANALIZY.

Po utworzeniu w opisanym wyżej pierwszym kroku definicji projektowanej analizy, po przyciśnięciu przycisku Uruchom, na ekranie pojawi się Analiza użytkownika.
Aby zrealizować nasz plan przykładowej analizy firmy musimy przystąpić do pracy z tabelą przestawną przeglądarki.

Analiza zyskowności oddziałów firmy (magazynów)

Przypominam, że zakładaliśmy sprawdzenie który oddział naszej przykładowej firmy miał największy zysk w 2008 roku, jaka kategoria asortymentowa w tym oddziale osiągnęła największą zyskowność oraz sprzedaż jakiego towaru w tej kategorii asortymentowej dostarczyła największego zysku.

Aby sprawdzić, który oddział osiągnął najlepszy wynik w roku 2008, wystarczy przenosząc za pomocą myszy:

  • umieścić w sekcji "Obszar filtrowania" etykietę "Rok->Kwartał->Miesiąc" i wybrać rok 2008 do analizy (nad tabelą przestawną znajduje się listwa, na której widoczne są etykiety wielkości, po których filtrowane są dane. Po wskazaniu pola wskaźnikiem myszy pojawia się na nim ikonka filtrowania, która umożliwia wybranie dostępnych wartości do wyboru).
  • umieścić w sekcji "Obszar wiersza" etykietę "Nazwa magazynu",
  • umieścić w sekcji "Obszar danych" etykietę "Zysk netto".

Resztę pracy program wykona sam. W efekcie uzyskamy tabelę przestawną, która przedstawia podsumowane wartości Zysk netto ze sprzedaży dla dostępnych magazynów. Dla porządku, można dodatkowo posortować dane aby ustawić magazyny (oddziały firmy, file, sklepy) w odpowiedniej kolejności.

W wyniku przeprowadzonej dotychczas operacji, okazało się, że w naszej przykładowej bazie danych najlepszym (o największym zysku ze sprzedaży) okazał się oddział Warszawa. W kolejnym kroku, aby określić z jakiej kategorii asortymentowej towary osiągnęły największy zysk w wybranym magazynie, wystarczy przefiltrować dane pod kątem Oddziału Warszawa i dodać do tabeli przestawnej wymiar ?Asortyment?. Aby wybrać w naszej tabeli wyłącznie dane dla Oddziału Warszawa, w kolejnym kroku, wystarczy:

  • przenieść etykietę "Nazwa magazynu" z sekcji "Obszar wierszy" do sekcji "Obszar filtrowania" i podobnie jak opisano wyżej wybrać nazwę odpowiedniego magazynu,
  • następnie umieścić w obszarze "Obszar wiersza" etykietę "Nazwa kategorii".

Spowoduje to podsumowanie danych tylko dla tego oddziału w kontekście asortymentu.

Po wykonaniu tej operacji okazało się, że w przypadku naszej firmy kategoria "Towary luksusowe" okazała się w Oddziale Warszawa najbardziej zyskowna.

Podobnie w kilku ruchach można skonfigurować tabelę przestawną tak, aby otrzymać odpowiedź na ostatnie pytanie w tej części planu analizy. Wystarczy:

  • przenieść etykietę "Nazwa kategorii" z sekcji "Obszar wiersza" do sekcji "Obszar filtrowania" i wybrać odpowiednią kategorię,
  • umieścić w sekcji "Obszar wiersza" etykietę "Nazwa artykułu" i ewentualnie posortować otrzymane wyniki w kolumnie tabeli.

W konsekwencji okazuje się, że w Oddziale Warszawa wśród towarów z kategorii "Towary luksusowe" najbardziej zyskowna była sprzedaż towaru - "Deska ATOMICUS LUX".

Analiza zysku osiągniętego przez handlowców firmy

Korzystając cały czas z tej samej definicji analizy możemy również podsumować zysk wypracowany przez handlowców naszej firmy w wybranym okresie.

W tym celu należy:

  • z sekcji ?Obszar filtrowania? usunąć dwie ostatnie etykiety tj. "Nazwa kategorii" i "Nazwa magazynu",
  • z sekcji ?Obszar wiersza? usunąć etykietę "Nazwa asortymentu" i umieścić w niej etykietę "Handlowiec".
Usuwanie etykiet z sekcji odbywa się poprzez "złapaniem" etykiety myszą i przeniesienie jej gdziekolwiek na zewnątrz sekcji.
 

Handlowcem, który wypracował największy zysk dla firmy w 2008 roku był "Handlowiec 3".

Analiza zysku osiągniętego przez towary w poszczególnych kategoriach asortymentowych

Niniejszy punkt jest analogiczny do pierwszego punktu planu analizy, różnica polega na tym że poprzednio analizowaliśmy ten problem w ramach oddziałów obecnie pokażemy dla porównania analizę dla całej firmy.

Aby otrzymać kolejny wynik naszej analizy musimy:

  • W sekcji "Obszar wiersza" usunąć etykietę "Handlowiec", z której korzystaliśmy poprzednio i umieścić w niej etykietę "Nazwa kategorii",
  • W sekcji "Obszar filtrowania" wszystko pozostaje bez zmian;

Także w tym przypadku podsumowując kategorie asortymentowe (bez podziału na oddziały), największy zysk dla firmy uzyskały towary w kategorii "Towary luksusowe" . .

W przypadku gdyby interesował nas lista 5 najlepiej sprzedających się pozycji asortymentowych z kategorii "Towary luksusowe" wystarczyłoby:

  • Przenieść etykietę "Nazwa kategorii" z sekcji "Obszar wiersza" do sekcji "Obszar filtrowania" i wybrać kategorię "Towary luksusowe",
  • W sekcji "Obszar wiersza" umieścić etykietę "Nazwa artykułu". W tabeli posortować wartości "zysku netto" i zaznaczyć w niej myszą 5 najlepszych pozycji.

W celu analizy trendu, w układzie miesięcznym, uzyskiwanego zysku ze sprzedaży np. dla najlepszej pozycji, która była "kuchenka mikrofalowa ARI LUX" w roku 2008 wystarczy:

  • Przenieść etykietę "Rok->Kwartał->Miesiąc" przenieść z sekcji "Obszar filtrowania" do "Obszar wiersza", pozostawiając zaznaczony rok 2008,
  • Przenieść etykietę "Nazwa artykułu" z sekcji "Obszar wiersza" do sekcji "Obszar filtrowania" lub "Obszar kolumny" i wybrać wyłącznie pozycję "kuchenka mikrofalowa ARI LUX",
  • W tabeli zaznaczyć wartości wierszy dla poszczególnych miesięcy.

W ten sposób uzyskaliśmy na wykresie oczekiwaną linię trendu zysku ze sprzedaży "kuchenki mikrofalowej ARI LUX", Aby zapoznać się z trendami zysku ze sprzedaży innych pozycji asortymentowych z tej kategorii, lub porównać trend dwóch pozycji wystarczy zmienić wybór filtra etykiety "Nazwa artykułu" (etykieta "Nazwa artykułu" musi znajdować się w sekcji "Obszar kolumny".

Powyższe przykłady można dowolnie mnożyć, jednak celem niniejszego opisu było zaprezentowanie Państwu, w jak prosty sposób, podczas przeprowadzania jednej interaktywnej analizy można uzyskać wiele bardzo użytecznych informacji o działalności firmy, które mogą być podstawą do wyciągnięcia wielu interesujących wniosków.

 


 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

WAPRO ANALIZY PRESTIŻ - Współpraca

 


 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

WAPRO ANALIZY PRESTIŻ - Wymagania sprzętowe

Instalacja jednostanowiskowa

Stanowisko:

  • Komputer z procesorem 2 GHz kompatybilny z x86 lub x64,
  • 1 GB RAM (2 GB RAM dla Windows Vista, Windows 7 lub Windows 8),
  • minimum 2 GB wolnego miejsca na dysku twardym,
  • napęd DVD,
  • karta graficzna XGA/XVGA (1024x768),
  • Windows XP SP 3/Vista/Windows 7/Windows 8,
  • Microsoft SQL Server 2005 lub nowszy w wariancie Express Edition.
  • Microsoft SQL Server 2005 Adomd (instalator w przypadku braku wykrycia komponentu dokona jego instalacji)
  • Microsoft SQL Server 2005 Analysis Services OleDB provider (instalator w przypadku braku wykrycia komponentu dokona jego instalacji)
  • Microsoft .NET Framework 3.5 SP1
Instalacja wielostanowiskowa

Serwer:

  • Komputer z procesorem 2 GHz kompatybilny z x86 lub x64,
  • 4 GB RAM,
  • minimum 2 GB wolnego miejsca na dysku twardym,
  • napęd DVD,
  • karta graficzna XGA/XVGA (1024x768),
  • Windows 2012 Server,

Stanowisko:

  • Komputer z procesorem 1 GHz kompatybilny z x86,
  • 512 MB RAM (1024 MB RAM dla Windows Vista, Windows 7 lub Windows 8),
  • 300 MB wolnego miejsca na dysku twardym,
  • karta graficzna XGA/XVGA (1024x768),
  • Windows XP SP3/Vista/Windows 7/Windows 8.
  • Microsoft SQL Server 2005 lub nowszy.
  • Microsoft SQL Server 2005 Adomd (instalator w przypadku braku wykrycia komponentu dokona jego instalacji)
  • Microsoft SQL Server 2005 Analysis Services OleDB provider (instalator w przypadku braku wykrycia komponentu dokona jego instalacji)
  • Microsoft .NET Framework 3.5 SP1

Praca w sieciach:

  • Windows 2003/XP SP3/Vista/Windows 7/Windows 8
Pozostałe wymagania
  • Wymaga dostępu do bazy danych programu: WAPRO FAKIR / WAPRO MAG / WAPRO KAPER / WAPRO GANG / WAPRO BEST

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

WAPRO ANALIZY PRESTIŻ - Przykładowe ekrany

No images found. 

 

Zapytaj o cenę swojej aktualizacji.

Wypełnienie poniższego formularza pozwoli nam przygotować dla Państwa specjalną ofertę na zakup aktualizacji. Prośba o wycenę nie jest równoznaczna ze złożeniem zamówienia na aktualizację.
captcha
Reload